loading...

مشاوره سرمايه گذاري

طرح توجيهي

بازدید : 227
11 زمان : 1399:2

محسن شريف
مشاوران سرمايه گذاري در فرآيند امكانسنجي و ارزيابي طرح‌ها مي توانند با نگاه جزئي‌نگر، مجري برنامه‌هاي كلان توسعه‌اي كشور باشند به عبارتي، اشراف كامل به موضوعات سرمايه‌گذاري با رويكرد حفظ منابع و منافع ملي از وظايف نانوشته مشاوران سرمايه‌گذاري است. اين مقاله تلاش دارد با بررسي ابعاد ساختاري ارزيابي طرح‌ها و امكانسنجي پروژه‌ها نقش مشاوران سرمايه‌گذاري را در اين مهم تبيين كند.
مشاوران اقتصادي يا ارزيابان اقتصادي پروژه مشاوران مستقلي هستند كه با نگاهي كلان و جامع‌نگر، از بالا يك پروژه را تجزيه‌و‌تحليل و ارزيابي مي‌كنند. در اين فرآيند يك پروژه در ابعاد مختلف و اطلاعات مورد نياز و تحليل‌هاي مرتبط در سرفصل‌هاي زير بررسي مي شود.


1- بررسي بازار و پيش‌بيني بازار آتي
2- بررسي فني و تكنولوژيك
3- بررسي مالي
گفتني است كه سرفصل‌هاي:
4- اثرات زيست محيطي
5- اثرات اجتماعي
جزء لاينفك امكانسنجي ها در پروژه‌هاي كلان كشوري و بزرگ محسوب مي‌شوند.


اين بررسي‌ها براي دو گروه اهميت دارد:
گروه اول، از نگاه بخش خصوصي مهم هستند، چرا كه بقاي يك كسب‌وكار به فروش محصولات و كسب بازار و به طور قطع كسب سود بستگي دارد و البته امكان‌پذيري فني، يا اجرايي بودن پروژه از نظر فني از پيش‌شرط‌هاي موفقيت يك طرح است.
گروه دوم، از نگاه بخش حاكميتي براي يك توسعه متوازن و پايدار نياز به بررسي اثرات زيست محيطي و اجتماعي پروژه‌ها است، چرا كه هدف ملي هر سرمايه گذاري ايجاد ارزش و رفاه و ارتقا جامعه است و تلاش درجهت بهبود وضعيت اجتماعي و محيط‌زيستي از وظايف حاكميت است. البته تداوم و بقاي كسب‌وكار كه از بررسي‌هاي بازار و مالي و فني هم ناشي مي‌شود، از اهداف دولت‌هاست. چون قرار نيست منابع كشور صرف پروژه‌هاي نيمه‌تمام و يا مرده شود.


دانش تخصصي، نگاه كلان، استقلال و تجربه، ابعاد لاينفك مشاوره سرمايه گذاري هستند، چرا كه براي صاحبان ايده يا ذي‌نفعان پروژه معمولا با نگاه جانبدارانه يا موافق، يك پروژه را ارائه (present) مي كنند. در اصطلاح به جاي عبارت "طرح امكانسنجي" يا "ارزيابي اقتصادي" از طرح عبارت "توجيه اقتصادي طرح" يا "طرح توجيهي" استفاده مي شود. در عمل، اين نگاه زمينه ساز پروژه هاي متعدد شكست خورده و نيمه تمام در كشور شده است. چراكه بانك‌ها، سازمان‌ها و صاحبان ايده به دنبال توجيه طرح براي اخذ اعتبارات و يا اخذ مجوز هستند و به دنبال امكان‌سنجي واقعي پروژه به دور از حب‌وبغض پيش‌فرض‌هاي منفي و مثبت نيستند.

ادامه مطلب

بازدید : 353
11 زمان : 1399:2

يكي از مهم‌ترين فعاليت‌ها براي ايجاد و توسعه پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري در ايران، تامين مالي پروژه‌ها است. بي‌ثباتي در قوانين و رويه‌ها و عدم شفافيت‌ها باعث شده پروژه‌هاي بسياري با معضل تامين مالي مواجه شوند‌. متاسفانه بسياري از سرمايه‌گذاران با مصرف كل منابع در اختيار، ضمن اتلاف سرمايه موفق به اخذ تسهيلات نمي‌شوند و عملا به پروژه‌هاي نيمه‌تمام تبديل مي‌شوند. به اين منظور به سرمايه‌گذاران توصيه مي‌شود در مراحل آغازين برنامه‌ريزي يك پروژه، فرآيند تامين مالي را جدي گرفته و اطلاعات خود را در اين خصوص تكميل نمايند چرا كه گاهي اوقات حتي هزينه كردن در يك پروژه باعث ايجاد مزيت در تامين مالي نمي‌شود يا حتي امكان استفاده بهينه و حداكثري از تسهيلات بانكي را از بين مي‌برد. مقررات سيستم بانكي براي مشاركت بانكي تعاريف و چارچوب‌هاي مشخصي دارد و اگر سرمايه‌گذار براساس مقررات و چارچوب‌ها هزينه كند مي‌تواند از منابع محدود خود به بهترين نحو استفاده كند.


سپينود شرق ضمن دارا بودن مشاوران برجسته و مسلط بر اصول اجرايي ساختارهاي تأمين مالي در بازار سرمايه ايران در قالب بخشي از خدمات مشاوره سرمايه‌گذاري، نسبت به ارائه خدمات مشاوره تأمين مالي كه شرح خدمات آن در زير آورده شده است اقدام مينمايد.


- تدوين و بازنگري مدلهاي مالي گزارش‌هاي توجيهي
- بررسي و ارزيابي روش‌هاي مختلف تامين مالي
- مشاوره تامين مالي پروژه‌ها
- مشاوره جهت اخذ تسهيلات بانكي از بانك‌هاي داخلي و خارجي
- ارائه ايده‌هاي جديد سرمايه‌گذاري
- مشاوره و همكاري در تدوين قراردادهاي مشاركت با سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي
- بررسي و ارزيابي ريسك‌هاي مرتبط با اجرا و تامين مالي پروژه‌ و پيشنهاد روش‌هاي مديريت و كاهش ريسك‌ها

برچسب ها سرمايه‌گذاري، ,

تعداد صفحات : 2

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 21
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 8
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 96
  • بازدید سال : 317
  • بازدید کلی : 13124
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی