loading...

مشاوره سرمايه گذاري

طرح توجيهي

بازدید : 227
11 زمان : 1399:2

محسن شريف
مشاوران سرمايه گذاري در فرآيند امكانسنجي و ارزيابي طرح‌ها مي توانند با نگاه جزئي‌نگر، مجري برنامه‌هاي كلان توسعه‌اي كشور باشند به عبارتي، اشراف كامل به موضوعات سرمايه‌گذاري با رويكرد حفظ منابع و منافع ملي از وظايف نانوشته مشاوران سرمايه‌گذاري است. اين مقاله تلاش دارد با بررسي ابعاد ساختاري ارزيابي طرح‌ها و امكانسنجي پروژه‌ها نقش مشاوران سرمايه‌گذاري را در اين مهم تبيين كند.
مشاوران اقتصادي يا ارزيابان اقتصادي پروژه مشاوران مستقلي هستند كه با نگاهي كلان و جامع‌نگر، از بالا يك پروژه را تجزيه‌و‌تحليل و ارزيابي مي‌كنند. در اين فرآيند يك پروژه در ابعاد مختلف و اطلاعات مورد نياز و تحليل‌هاي مرتبط در سرفصل‌هاي زير بررسي مي شود.


1- بررسي بازار و پيش‌بيني بازار آتي
2- بررسي فني و تكنولوژيك
3- بررسي مالي
گفتني است كه سرفصل‌هاي:
4- اثرات زيست محيطي
5- اثرات اجتماعي
جزء لاينفك امكانسنجي ها در پروژه‌هاي كلان كشوري و بزرگ محسوب مي‌شوند.


اين بررسي‌ها براي دو گروه اهميت دارد:
گروه اول، از نگاه بخش خصوصي مهم هستند، چرا كه بقاي يك كسب‌وكار به فروش محصولات و كسب بازار و به طور قطع كسب سود بستگي دارد و البته امكان‌پذيري فني، يا اجرايي بودن پروژه از نظر فني از پيش‌شرط‌هاي موفقيت يك طرح است.
گروه دوم، از نگاه بخش حاكميتي براي يك توسعه متوازن و پايدار نياز به بررسي اثرات زيست محيطي و اجتماعي پروژه‌ها است، چرا كه هدف ملي هر سرمايه گذاري ايجاد ارزش و رفاه و ارتقا جامعه است و تلاش درجهت بهبود وضعيت اجتماعي و محيط‌زيستي از وظايف حاكميت است. البته تداوم و بقاي كسب‌وكار كه از بررسي‌هاي بازار و مالي و فني هم ناشي مي‌شود، از اهداف دولت‌هاست. چون قرار نيست منابع كشور صرف پروژه‌هاي نيمه‌تمام و يا مرده شود.


دانش تخصصي، نگاه كلان، استقلال و تجربه، ابعاد لاينفك مشاوره سرمايه گذاري هستند، چرا كه براي صاحبان ايده يا ذي‌نفعان پروژه معمولا با نگاه جانبدارانه يا موافق، يك پروژه را ارائه (present) مي كنند. در اصطلاح به جاي عبارت "طرح امكانسنجي" يا "ارزيابي اقتصادي" از طرح عبارت "توجيه اقتصادي طرح" يا "طرح توجيهي" استفاده مي شود. در عمل، اين نگاه زمينه ساز پروژه هاي متعدد شكست خورده و نيمه تمام در كشور شده است. چراكه بانك‌ها، سازمان‌ها و صاحبان ايده به دنبال توجيه طرح براي اخذ اعتبارات و يا اخذ مجوز هستند و به دنبال امكان‌سنجي واقعي پروژه به دور از حب‌وبغض پيش‌فرض‌هاي منفي و مثبت نيستند.

ادامه مطلب

بازدید : 392
11 زمان : 1399:2

دلايل مالي و تجاري خوبي براي شركت در يك سرمايه گذاري مشترك (Joint Venture) كه به اختصار JV نشان داده مي شود وجود دارد. شراكت با يك كسب و كار ديگر كه داراي قابليت ها و منابع مكمل از قبيل مالي، كانال هاي توزيع و يا تكنولوژي است، مي تواند خوب باشد. دلايلي وجود دارد كه محبوبيت سرمايه گذاري مشترك به خاطر آن ها در حال افزايش است.

سرمايه گذاري مشترك، يك ائتلاف يا اتحاد استراتژيك بين دو يا چند فرد براي مشاركت در يك پروژه يا طرح خاص است.

دو شركتي كه سرمايه گذاري مشترك دارند مي توانند مشابه باشند، اما براي افرادي كه درگيرند عملكردهاي متفاوتي داشته باشند. يك مشاركت و همكاري معمولا شامل رابطه مداوم و طولاني مدت ميان كسب و كارها است در حالي كه سرمايه گذاري مشترك مبتني بر يك پروژه مقطعي است.

دو شركتي كه سرمايه گذاري مشترك مي كنند، به دنبال كسب منافع شخصي هستند و به همين دليل تنها يك هدف از پروژه را بيان مي كنند. اين امر ممكن است به جاي به دست آمدنِ سود مشترك و يا جمعي، منجر به توسعه يك محصول خاص و يا مالكيت معنوي شود. اين امر مي تواند با شراكت عمومي و يا تضامني محدود انجام شود.

سرمايه گذاري مشترك مانند يك شراكت عمومي، ماهيت حقوقي ندارد. شركت كنندگان در سرمايه گذاري مشترك در درآمد، هزينه ها و مالكيت دارايي، سهيم هستند زيرا سرمايه گذاري مشترك، خود هيچ جايگاه حقوقي ندارد. هنگامي كه اهداف سرمايه گذاري مشترك تامين شود، همه چيز متوقف مي شود.

مزاياي سرمايه گذاري مشترك:

  • فراهم آوردن فرصتي براي شركت ها به منظور به دست آوردن ظرفيت ها و تخصص هاي جديد
  • اجازه ورود به شركت ها در كسب و كارهاي مرتبط يا بازارهاي جديد جغرافيايي و به دست آوردن دانش‌هاي فني جديد
  • دسترسي به منابع بيشتر، مانند تكنولوژي و كاركنان متخصص
  • به اشتراك گذاري خطرات و ريسك ها با سرمايه گذاران ديگر
  • سرمايه گذاري مشترك، قابل تغيير است. به عنوان مثال، يك سرمايه گذاري مشترك مي تواند طول عمر محدودي داشته باشد و فقط بخشي از آنچه شما مدنظرتان است را پوشش دهد بنابراين كسب و كار شما كمتر در معرض محدوديت قرار خواهد گرفت.
  • در زمان واگذاري و ادغام، سرمايه گذاري مشترك، يك راه خلاقانه براي شركت‌ها به منظور خروج از كسب و كار غير متمركز است.
  • شركت ها مي توانند به تدريج يك كسب و كار را از بقيه سازمان جدا كنند و در نهايت آن را به يك شركت مادر ديگر، بفروشند. تقريبا 80 درصد از تمام سرمايه گذاري هاي مشترك با فروش به يك شريك ديگر، به پايان مي رسد.

ادامه مطلب

بازدید : 352
11 زمان : 1399:2

يكي از مهم‌ترين فعاليت‌ها براي ايجاد و توسعه پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري در ايران، تامين مالي پروژه‌ها است. بي‌ثباتي در قوانين و رويه‌ها و عدم شفافيت‌ها باعث شده پروژه‌هاي بسياري با معضل تامين مالي مواجه شوند‌. متاسفانه بسياري از سرمايه‌گذاران با مصرف كل منابع در اختيار، ضمن اتلاف سرمايه موفق به اخذ تسهيلات نمي‌شوند و عملا به پروژه‌هاي نيمه‌تمام تبديل مي‌شوند. به اين منظور به سرمايه‌گذاران توصيه مي‌شود در مراحل آغازين برنامه‌ريزي يك پروژه، فرآيند تامين مالي را جدي گرفته و اطلاعات خود را در اين خصوص تكميل نمايند چرا كه گاهي اوقات حتي هزينه كردن در يك پروژه باعث ايجاد مزيت در تامين مالي نمي‌شود يا حتي امكان استفاده بهينه و حداكثري از تسهيلات بانكي را از بين مي‌برد. مقررات سيستم بانكي براي مشاركت بانكي تعاريف و چارچوب‌هاي مشخصي دارد و اگر سرمايه‌گذار براساس مقررات و چارچوب‌ها هزينه كند مي‌تواند از منابع محدود خود به بهترين نحو استفاده كند.


سپينود شرق ضمن دارا بودن مشاوران برجسته و مسلط بر اصول اجرايي ساختارهاي تأمين مالي در بازار سرمايه ايران در قالب بخشي از خدمات مشاوره سرمايه‌گذاري، نسبت به ارائه خدمات مشاوره تأمين مالي كه شرح خدمات آن در زير آورده شده است اقدام مينمايد.


- تدوين و بازنگري مدلهاي مالي گزارش‌هاي توجيهي
- بررسي و ارزيابي روش‌هاي مختلف تامين مالي
- مشاوره تامين مالي پروژه‌ها
- مشاوره جهت اخذ تسهيلات بانكي از بانك‌هاي داخلي و خارجي
- ارائه ايده‌هاي جديد سرمايه‌گذاري
- مشاوره و همكاري در تدوين قراردادهاي مشاركت با سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي
- بررسي و ارزيابي ريسك‌هاي مرتبط با اجرا و تامين مالي پروژه‌ و پيشنهاد روش‌هاي مديريت و كاهش ريسك‌ها

برچسب ها سرمايه‌گذاري، ,
بازدید : 372
11 زمان : 1399:2

نويسنده: محسن شريف

همه سرمايه‌گذاران به دنبال بهترين پروژه سرمايه‌گذاري هستند اما واقعاً بهترين پروژه سرمايه‌گذاري چه خصوصياتي دارد. و يا به عبارتي هدف ايده‌آل ما چيست؟

همه سرمايه‌گذاران به دنبال يافتن بهترين ايده سرمايه‌گذاري هستند. درحالي كه ابعاد بهترين ايده از منظر هر سرمايه‌گذار متفاوت است. اما دانستن ايده‌آل‌هاي سرمايه‌گذاري در انتخاب و اولويت‌بندي پروژه تاثيرگذار خواهد بود.

بهترين ايده سرمايه‌گذاري از منظر بازار:

بهترين ايده‌ي سرمايه‌گذاري ايده‌اي است كه فروش محصول تضميني داشته باشد. مثل توليد مواد اوليه كارخانه‌ي ديگر، در واقع نياز به بازاريابي ندارد البته به شرط اينكه قيمت تمام شده محصول از قيمت بازار پائين‌تر باشد و همچنين خريد تضميني تداوم داشته باشد. ( به طور مثال قراردادهاي تضميني فروش برق نيروگاه‌ها )

بهترين ايده سرمايه‌گذاري از منظر تكنولوژي:

پروژه‌اي كه آخرين و به روز‌ترين تكنولوژي جهاني را با كمترين هزينه با نصب و راه‌اندازي و گارانتي مادام‌العمر خريداري كند از منظر تكنولوژي بهترين ايده است. در واقع آخرين تكنولوژي اين حسن را دارد كه ديرتر كهنه مي‌شود كمترين ضايعات را دارد بهينه‌ترين مصرف انرژي را دارد. از طرفي گارانتي مادام‌العمر ماشين‌آلات غير‌ممكن است ولي تعهد نصب و راه‌اندازي تعهد تامين قطعات و خدمات پس از فروش تعهداتي است كه براي كاهش ريسك سرمايه‌گذاري نياز است. شايان ذكر است معمولاً امكان خريد آخرين تكنولوژي به قيمت ارزان وجود ندارد ولي قطعاً با مقايسه و بررسي دقيق تكنولوژي مي‌توان مناسب‌ترين تكنولوژي و يا ماشين‌آلات را با توجه به محدوديت منابع انتخاب كرد.

بهترين پروژه سرمايه‌گذاري از منظر محيط زيست پروژه‌اي است كه با بررسي‌هاي زيست محيطي از ضرر و زيان‌هاي احتمالي پيشگيري نمايد.

بهترين ايده سرمايه‌گذاري از منظر مالي:

بهترين پروژه از منظر مالي پروژه‌اي است كه با كمترين منابع مالي بهترين سود يا برگشت سرمايه را داشته باشد، پروژه‌اي كه با برنامه‌ريزي و زمان‌بندي درست از كمترين منابع مالي و كمترين خواب پول بيشترين ارزش افزوده و سود را به دست آورد.

ساير معيارهاي انتخاب پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري با توجه به محدوديت‌ها ومزيت‌ها، علايق و مشوق‌ها

ادامه مطلب

برچسب ها سرمايه‌گذاري، ,
بازدید : 454
11 زمان : 1399:2

سپينود شرق از ايده تا اجرا

سپينود شرق يك موسسه بخش خصوصي است كه در سال 1385 با هدف ارائه خدمات مشاوره سرمايه گذاري و مشاوره صنعتي به كارآفرينان و سرمايه گذاران تاسيس گرديد.ارائه ايده هاي سرمايه گذاري، مطالعه و استراتژي بازار، تدوين طرح توجيهي (امكان سنجي)، مشاوره جهت اخذ تسهيلات، تامين ماشين آلات و اجراي پروژه هاي صنعتي از جمله فعاليتهايي است كه در سپينود شرق انجام مي شوند. در واقع سپينود شرق تلاش كرده است تا در همه مراحل مختلف فرآيند سرمايه گذاري ازايده تا اجرا دركنار سرمايه گذاران و كارآفرينان و پشتيبان آنان باشد. حضور در مجامع علمي و تخصصي، اخذ گواهينامه هاي معتبر علمي و جهاني و انجام پروژه هاي متنوع در زمينه هاي مشاوره اي و اجرايي نشان دهنده شايستگي هاي سپينود شرق است .

www.sepinud.com

سپينود از ايده تا اجرا

برچسب ها طرح توجيهي ,

تعداد صفحات : 2

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 21
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 3
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 14
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 31
  • بازدید ماه : 83
  • بازدید سال : 304
  • بازدید کلی : 13111
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی