loading...

مشاوره سرمايه گذاري

طرح توجيهي

بازدید : 271
11 زمان : 1399:2

سهم بازار چيست؟

سهم بازار، درصد فروش يك شركت در يك دوره زماني مشخص در بازار است. سهم بازار با ميزان فروش شركت تقسيم بر ميزان فروش كل محصولات در صنعت مورد نظر در همان بازده زماني محاسبه مي شود. با توجه به اين رابطه مي توان اندازه شركت نسبت به بازار و رقبا را تعيين كرد.


اهميت سهم بازار
يكي از عوامل بسيار مهم از ديدگاه سرمايه گذاران تغييرات سهم بازار يك شركت در زمينه توليد محصولات است. افزايش و كاهش سهم بازار توانايي يك شركت در رقابت در بازار را تعيين مي كنند. هرچه ميزان تقاضا در بازار افزايش يابد شركتي كه سهم خود را در بازار ثابت نگه داشته است نيز با افزايش سهم روبه رو خواهد شد. بنابراين مي توان گفت شركتي كه سهم خود را در بازار حفظ مي كند سريع تر و بيشتر از رقبا درآمد خواهد داشت.
افزايش سهم بازار اين امكان را به شركت ها مي دهد تا مقدار سوددهي خود را افزايش دهند. از جمله عناصري كه شركت ها براي افزايش سهم بازار خود در كل بازار براي جذب مشتريان بيشتر انجام مي دهند عبارتند از كاهش قيمت ها و تبليغات گسترده. اندازه سهم بازار معمولا براي هر كشوري به صورت جداگانه محاسبه مي شود. سرمايه گذاران نيز مي توانند اطلاعات مورد نياز خود را از سازمان ها و منابع مختلفي مانند گروه هاي تجاري، سازمان هاي قانون گذاري تجارتي و در خيلي از مواقع از شركت هاي هم پايه خود اين اطلاعات را بدست آورند.


محاسبه سهم بازار
1. تعيين زمان؛ براي انجام محاسبه هاي دقيق و منطقي بايد دوره زماني ميزان فروش ها را تعيين كرد. اين دوره مي تواند سه ماهه، يك ساله و يا چند ساله باشد.
2. محاسبه درآمد كلي شركت؛ تمامي شركت ها گزارش هاي مالي سالانه دارند. اين گزارش ها شامل ميزان فروش شركت، فروش برخي محصولات خاص، ارائه خدمات به همراه گزارشات مالي مي باشد. براي ارزيابي شركت هايي كه محصولات توليدي بسيار متنوعي دارند نمي توان به طور دقيق ميزان درآمدها با همديگر را محاسبه كرد و بايد به دنبال اطلاعات براي نوع خاص از محصول بود.
3. پيداكردن فروش كل در بازار؛ ميزان فروش كل بازار مي تواند از آمارهاي ثبت شده در سازمان هاي معتبر تجارت و صنعت و يا به صورت گزارشهاي عمومي بدست آيد. برخي شركت ها نيز در ازاي دريافت مبلغي اين اطلاعات را در اختيار متقاضيان قرار مي دهند. اگر تعداد انگشت شماري از شركت ها در صنعت مورد نظر تسلط داشته باشند، شركتهاي كوچكتر - مانند لوازم خانگي و ماشين هاي بزرگ – كه فروش كمتري دارند مي توانند با استفاده از كل فروش شركت هاي فروش كل صنعت را حساب كنند.
4. محاسبه سهم بازار يك شركت برابر است با حاصل تقسيم ميزان فروش شركت هاي مورد نظر به فروش كل شركت بنابراين اگر شركتي ميزان 1ميليون دلار حاصل از فروش محصولات خود داشته باشد و تمامي شركتهاي فعال در صنعت نيز فروش كل برابر با 15 ميليون دلار را داشته باشند مي توان با تقسيم اين اعداد بر يكديگر سهم بازار شركت را تعيين كرد.

درك نقش سهم بازار
1. شناخت و درك استراتژي شركت در بازار. تمامي شركت ها بر اين باورند كه محصولات و خدماتشان منحصر به فرد بوده و به همين دليل هر محصولي در بازار با اختلاف قيمت هايي مواجه مي شود. هدف انجام اين كار جذب مشترياني است كه به حداكثر رساندن مقدار سود شركتشان كمك كند. داشتن سهم بازار بزرگ چه از لحاظ درآمد و يا فروش هميشه بيانگر سود زياد نمي باشد. به عنوان مثال سهم بازار شركت جنرال موتورز در سال 2011 19.4% كه تقريبا 6 برابر سهام بازار بي ام و را شامل مي شد چيزي برابرا 2.82% اما سود اعلام شده از سوي جنرال موتورز برابر با 9.2 ميليادر دلار اعلام شد در حالي كه شركت بي ام و سودي برابر با 5.3 ميليارد دلار داشت كه مقايسه آنها نشان مي دهد شركت بي ام و درجه سود آوري بيشتري نسبت به جنرال موتورز داشته است.
2. تعريف پارامترهاي بازار. معمولا شركت ها به دنبال جذب بيشترين سهم در بازار هستند. اما با توجه به سيسات بي ام و مبني بر اينكه هر خريداري نمي تواند خريدار محصولات آنها باشد. به اين دليل كه مشتريان خودروهاي لوكس كمتر از ده درصد مي باشند. بنابراين در اين زمينه شناسايي بازار و محصول خاص در اولويت قرار مي گيرد. در غير اين صورت مقايسه و ارزش سهم بازار صحيح نخواهد بود.
3. شناسايي سالانه تغييرات در سهم بازار. تغييرات در سهم بازار نشان دهنده تاثير گذاري و يا عدم تاثير گذاري استراتژي هاي شركت در بازار مي باشد.


درك و شناسايي محدوديت ها و نقاط قوت سهم بازار
1. درك و شناسايي سهم بازار ديد و شناخت وسيعي از كسب و كار را ارائه مي كند. اين عنصر (سهم بازار) تنها براي مقايسه شركت هايي است كه در يك صنعت مشابه فعاليت داشته و با يكديگر به رقابت مي پردازند و به عواملي كه موجب شكست يك شركت در رقابت مي شود و ميزان احتمال رشد كسب و كار را نشان ميدهد.
2. درك محدوديت ها؛ همانطور كه قبلا گفته شد سهم بازار ابزاري است كه براي توسعه يك شركت مورد استفاده قرار مي گيرد. اما در شرلايطي كه برخي شركت ها به عنوان مثال سهم زيادي از بازار را در اختيار دارند اما نسبت سود آنها به سهمشان كمتر مي باشد، اين فاكتور نمي توانند به صورت تاثير گذار محاسبه شود. در اين حالت سهم بازار بيشتر بازار مورد نظر را مورد ارزيابي قرار مي دهد.
3. شناسايي روند موفقيت و يا روند رو به كاهش يك شركت در بازار از جمله عواملي است كه مي تواند به سرمايه گذاران به تصميم گيري در سرمايه گذاري به روي طرح مورد نظر كمك كند.

منبع:investopedia

بازدید : 247
11 زمان : 1399:2

تحقيقات بازار يكي از عوامل مهم رقابت بين شركت ها به حساب مي آيد. با شناختن مشتريان مي توان مبناي رقابت در بازار را تغيير داد. با استفاده از تحقيقات بازار ، اطلاعات جمع آوري شده مورد بررسي قرار مي گيردو با تحليل اطلاعات مي توان نياز بازار، اندازه و رقابت در بازار را تعيين كرد. تحقيقات بازار شامل هر دو روش كيفي (گروه هاي كانوني، مصاحبه هاي عميق) و روش هاي كمّي (پرسشنامه ها و تحليل داده هاي ثانويه) است.
تحقيقات بازار به ساده ترين شكل به صورت ناخودآگاه با پرسيدن نظر مشتريان درباره محصول، قيمت و يا سوالاتي درباره رقبا، توسط كارفرما انجام مي شود؛ اما تحقيقات بازار حرفه اي با استفاده از فرمول ها و تكنيك هاي اين علم انجام شود كه اطلاعات فوق العاده با ارزشي را در اختيار صاحبين كسب و كار قرار مي دهد.
ميزان پيچيدگي و ساده بودن تحقيقات بازار نيز به كارفرما بستگي دارد. برخي فرآيندها آنقدر ساده است كه نياز به انجام آن توسط افراد زبده نمي باشد ولي برخي فرآيندها نيز بايد توسط متخصصين اين امر انجام گيرد. از عوامل تاثير گذار در تحقيقات بازار مي توان به بودجه، زمان و تجربه كاري در تحقيقات بازار اشاره كرد.


چرابه تحقيقات بازار نياز داريم؟
هدف اصلي انجام تحقيقات بازار جمع آوري اطلاعات مورد نياز كارفرما براي ارتقا كسب و كار، ايجاد نوآوري و راه اندازي كسب و كارهاي جديد(استارتاپي) است.


محصول: ارتقا محصولات و خدمات بر اساس اطلاعات جمع آوري شده و مرتبط با نياز مشتريان است كه شامل بررسي ظاهر محصول، كاربرد آن، خدمات پس از فروش و ضمانتنامه ها مي شود.
قيمت: تعيين قيمت با محاسبه حاشيه سود مناسب و رقابتي به عبارتي تعيين قيمت مناسب براي مشتري مهمترين اصل به حساب مي آيد.
تعيين محل اجرا: تعيين محل توليد و توزيع محصولات و مقايسه مكان هاي مختلف از نظر فرهنگي و موقعيت اجتماعي از پارامترهاي تاثير گذار در تعيين محل اجرا پروژه مي باشند.
رشد كسب و كار: تبليغات و برندينگ از جمله ابزارهاي توسعه كار مي باشند و براي تاثير گذاري اين ابزارها در بازار بايد شناخت كامل از بازار هدف محصول پيدا كرد . بازارهاي هدف شامل :كودكان، خانواده ها، دانش آموزان و دانشجويان و ... هستند.
بخشي از اهداف اجراي تحقيقات بازار، جلوگيري از وقوع اتفاقات غير قابل انتظار است. با داشتن اطلاعات دقيق از بازار (تحقيقات بازار) و با كمك تجربه مي توان تصوير شفاف تري از بازار را در اختيار كارفرمايان قرار داد.

طبقه بندي تحقيقات بازار
تحقيقات بازار از نظر مديران اجرايي به سه گروه زير تقسيم ميشوند:
1. تحقيقات اكتشافي
2. تحقيقات توصيفي
3. تحقيقات علمي

1. تحقيقات اكتشافي، براي پيدا كردن ايده ها و فرصت هاي مناسب و شناسايي چالش هاي كار استفاده مي شود. اين روش قائده و ساختار معيني ندارد به طوري كه مديران اجرايي مي بايست از ابتدا تا انتها پروژه (مرحله تعريف و تحليل) را خود برنامه ريزي كنند.
2. تحقيقات توصيفي، به جزئيات بيشتري در تحقيقات بازار مورد نظر مي پردازد. مانند: بررسي دليل خريد يك محصول مشخص توسط گروه سني خاص؛ انجام تحقيقات توصيفي به دليل جزئيات فراوان نيازمند برنامه ريزي دقيق براي جمع آوري اطلاعات مي باشد.
3. تحقيقات علمي، به درك علت و معلول اتفاقات موجود در بازار مي پردازد و به مديران پروژه كمك مي كند تا مشكلات و چالش هاي خود را شناسايي كنند.


استفاده استارتاپ ها از تحقيقات بازار
تحقيقات بازار در استارتاپ ها، به جمع آوري اطلاعاتي درباره طول عمر محصول در مراحل و زمان هاي مختلف مي پردازد. مطالعات بازار در استارتاپ ها شامل 5 مرحله مي باشند كه عبارتند از
• ايده پردازي: انتخاب ايده مناسب براي اجرا
• ارائه و مصور كردن ايده: بازخورد محصول در بازار
• توسعه: توانايي محصول براي رقابت در بازار
• اغاز توليد: انتخاب بهترين استراتژي بازاريابي و بهترين كانال هاي فروش و طرح فروش
• برنامه هاي پس از اجرا: انتخاب راه ها و مسيرهاي مناسب براي توسعه محصول در آينده

دستاوردهاي تحقيقات بازار در كسب و كار
• درك مشتري، شناسايي سطح آنان (مكان زندگي، جنسيت، ميزان درآمد و ...)
• به وجود آوردن كمپين هاي بازاريابي بيشتر
• تعيين بهترين مكان براي اجرا كسب و كار
• شناسايي فرصت هاي رشد و افزايش سود كار
• ايجاد تغييرات نسبت به تقاضاي بازار
• پيشنهاد محصولات جديد با توجه به نياز روزمره بازار
• پيدا كردن بازار جديد درون و يا خارج از كشور
• برنامه ريزي براي شيفت هاي كار، تعداد پرسنل مورد نياز و هزينه ها
• بررسي و تحت نظر گرفتن رقبا در بازار
• شناسايي رقبا
• جمع آوري اطلاعات درباره نحوه كار رقبا
• مقايسه رقبا
• كاهش ريسك


اهميت تحقيقات بازار بر سه اصل كاهش قيمت، افزايش فروش و رشد كسب و كار استوار است.
براي بهره برداري بيشتر در اجراي پروژه ها بايد از تحقيقات بازار كمك گرفت، با توجه به نكات ذكر شده بالا مي توان گفت كه با اجراي تحقيقات بازار، تصوير جامعي از كسب و كار بدست مي آيد كه تصميم گيري در اجراي پروژه را آسان تر مي كند.
به طور خلاصه، انجام تحقيقات بازار براي درك بهتر مشتريان و داشتن شناخت بيشتر از رقبا صورت مي گيرد. كه همگي براي توسعه محصول و خدمات، مورد استفاده قرار مي گيرد.

1. تعيين نياز ها و خواسته هاي مشتريان
تحقيقات بازار به منظور شناسايي و درك مشكلات مشتريان و برطرف كردن نياز هاي آنان انجام مي شود. از مهمترين عوامل در اين بخش مي توان به شناخت عميق مشتريان در پرداخت هزينه ها به ازاي محصول مورد نظر نيز اشاره كرد.
آشنايي با نموردارهاي جمعيت شناسي مختلف نيز اطلاعاتي شامل، جنسيت، سن، شغل و وضعيت اقتصادي از مشتريان را در اختيار كارفرمايان قرار مي دهد جزئيات اطلاعات بدست آمده به گونه اي است كه محصولات مورد نظر مشتريان، نكات مثبت و منفي از نظر آنان را نيز مي توان شناسايي و بررسي كرد.
2. درك بهتر از بازار
تحقيقات بازار در تعيين اندازه و مقدار رشد بازار تاثير دارد؛ با انجام تحقيقات بازار مي توان فرصت هاي موجود و يا حتي ميزان اشباع بودن بازار را تعيين كرد. از تحقيقات بازار با هدف به روز نگاه داشتن اطلاعات استفاده مي شود تا هميشه آخرين تغييرات و نياز ها در بازار در دسترس باشد.
3. توسعه محصولات مورد نظر مشتريان
تحقيقات بازار ميزان جذب و محبوبيت كالاي توليد شده توسط توليد كننده را ارزيابي مي كند. از جمله دستاوردهاي تحقيقات بازار مي توان به شناسايي تفاوت ها بين شركت هاي رقيب اشاره كرد كه با شناسايي نقاط قوت و ضعف رقبا مي توان برنامه هاي توسعه براي محصولات را برنامه ريزي كرد.
4. تسلط بر بازار
تحقيقات بازار به تطبيق توليدات با نياز بازار و مشتريان براي داشتن تسلط به روي بازار هدف انجام ميشود. اين كار نيازمند برنامه ريزي دقيق و زمان بوده تا بتوان به شناخت و درك مناسب از بازار هدف رسيد.

تحقيقات بازار چيست؟

بازدید : 414
11 زمان : 1399:2

محسن شريف

تحقيقات بازاريابي Marketing Research اصطلاحي است كه به روند جمع آوري اطلاعات در مورد مخاطبان هدف و بازار هدف اشاره دارد. نقش اصلي تحقيقات بازار اين است كه به يك شركت و يا يك سازمان كسب و كار با نمايش عميق از مشتريان و يا مصرف كنندگان به منظور برآوردن نيازهاي خود بهتر كمك كند. اين فرايند از تحقيقات بازار قادر به رقابت با بازيكنان ديگر در همان صنعت است و به تجزيه و تحليل چيزهايي مانند اندازه بازار، رقابت و نيازهاي بازار كمك مي­ كند.

در واقع تحقيقات بازار، جمع آوري و تجزيه و تحليل سيستماتيك و هدفمند از داده هايي در مورد بازار هدف، رقابت، و محيط است.


تحقيقات بازار تكنيك ها و روش هاي تحليلي و آماري براي جمع آوري و تفسير اطلاعات به شكلي منظم است. اين فرايند شامل پژوهش هاي اجتماعي و در محيط كسب و كار مهم است.


روش هاي كشف علمي كه براي تصميم گيري بازاريابي استفاده مي شود. به طور كلي شامل (1) مطالعه بازار: شناسايي يك بازار خاص و اندازه آن و ويژگي هاي ديگر. (2) مطالعه محصولات: شناسايي يك نياز يا خواسته از ويژگي هاي محصول يا خدمات كه موجب رضايت مندي مي­شود. (3) مطالعه مشتريان: شناسايي ترجيحات، انگيزه ها، و رفتار خريد مشتريان هدف است.

اطلاعات براي تحقيقات بازاريابي از مشاهده مستقيم مصرف كنندگان (از جمله در فروشگاه هاي خرده فروشي)، نظرسنجي ايميل، شماره تلفن و يا مصاحبه چهره به چهره از منابع منتشر شده (مانند اطلاعات آمارگيري جمعيتي) جمع آوري مي­شود.

هدف از هر پروژه تحقيقات بازار رسيدن به افزايش درك موضوع مي ­باشد. در حال حاضر با رقابتي تر شدن بازارهاي سراسر جهان، تحقيقات بازار در دستور كار بسياري از سازمان ها، اعم از بزرگ يا كوچك قرار گرفته است.



· فاكتورهايي كه در مطالعات بازار بررسي مي ­شوند

تحقيقات بازار مي تواند به عنوان يك روش ايده گرفتن از نيازهاي مشتريان به شرح زير در نظر گرفته شود. برخي از عواملي كه مي توانند از طريق اين فرايند مورد بررسي قرار داده شوند:

1. روند در بازار (Trends in the market): روند و يا تغيرات بازار در يك دوره معين از زمان است.

2. تقسيم بندي بازار (Segmentation of the market): اين بخش از بازار را به زير گروه با ويژگي هاي مشابه بخش بندي مي­ كنند و نياز دارد كه تمايزي بين جمعيت شناسي، انتخاب­ ها، جنسيت ، شخصيت، و غيره ايجاد شود .

بخش بندي بازار، فرايندي است كه بر اساس آن يك بازار به زيربخش‌هاي متمايزي از مشترياني كه نيازها و مشخصاتشان يكسان است تقسيم‌بندي مي شود. از آنجاكه مشتريان هر بخش نيازها و خواسته‌هاي يكساني دارند، به يك طرح بازاريابي و يك محصول خاص به شيوه‌اي مشابه پاسخ مي‌دهند. بخش‌بندي بازار كمك مي‌كند با تقسيم يك بازار بزرگ به بخش‌هاي كوچكتر، منابع سازمان به طور بهينه صرف مشتريان اصلي شود.

ادامه مطلب

بازدید : 284
11 زمان : 1399:2

قبل از افزايش توليدات و راه اندازي كسب و كارهاي متفاوت و ورود به بازار مسائل گوناگوني بايد در نظر گرفته شود.
در جمع آوري اطلاعات بايد در نظر داشت كه ميزان دسترسي به اطلاعات بي مصرف و زياد به ميزان كم بون اطلاعات مي تواند مخرب باشد. به همين خاطر مي بايستي قبل از ورود به بازار بين المللي، برنامه ريزي كرد.
در مرحله اول بايد انگيزه خود از ورود به بازار بين المللي را مورد بررسي قرار دهيم. انگيزه ها مي توانند بر دو قسم باشند: 1. محافظتي و واكنشي
انگيزه هاي محافظتي شامل فرصت هاي بيشتر در بازار هاي خارجي، جذب سود بيشتر، ماليات هاي كمتر و ارتباطات مديريتي هستند.
انگيزه هاي واكنشي: مي توان به نزديك بودن مشتريان بين المللي (از لحاظ روان شناسي و شخصيتي) و يا به ميزان كوچك بودن بازار داخلي اشاره كرد.
يكي از اشتباهات رايج در ميان صاحبان كسب و كار در نظر نگرفتن فرصت هاي كاري (فروش و يا افزايش توليد) در بازار خود قبل از ورود به بازار بين المللي است. انجام تحقيقات بازار و مطالعات قبل از ورود به بازارهاي بين المللي در جهت كاهش هزينه هاي توليد ، بسيار با ارزش است. در زير به بررسي چند نكته مهم قبل از ورود به بازارهاي بين المللي ميپردازيم.
1. موانع تجارت: محافظت در برابر برخي محصولات به دليل تاثيرات آنها به روي رشد و توسعه اقتصاد اغلب با انتقاد مواجه مي شود. مكان هاي مهم تجارت آزاد عبارتند از NAFTA, SAFTA, EU و يا سازمان تجارت ازاد اروپا و يا اتحاديه شركاي غرب و شريك هاي خليجي. از چين نيز مي توان به عنوان كشوري كه داراي محدوديت هاي تجاري بسياري است نام برد اين محدوديت ها بيشتر در زمينه: آهن، مواد شيميايي، فولاد، لباس و پارچه هاي ابريشمي است.

2. نحوه زندگي كردن مردم در بازار هدف: يكي از مسائل مهم در تجارت بين الملي شناخت آداب و عادات مرسوم مردم در بازار هدف است. اختلاف فرهنگي نيز مورد ديگري است كه بايد در نظر گرفت. به نقل از جان هوكر: در هيج زمينه اي جز تجارت نميتوان فرهنگ را بررسي كرد. نحوه تجارت در سراسر جهان بسته به نوع كار، روابط، اطمينان، اعتقادات، زمان و مكان متفاوت است و چون تجارت مشترك بر نحوه ارتباطات پايدار اين موضوع از اهميت بيشتري برخوردار است. مهم ترين نكته در فهم اختلافات فرهنگي، درك عمق ارتباطات اجتماعي است.
به عنوان مثال: فرانسوي ها و دانماركي ها. در جلسه هاي كاري، فرانسوي ها از ابتدا تا انتها به تحليل اهداف و تقاضاي طرف مقابل خود ميپردازند همچنين افكار خود و تقاضاي خود از آنها را به خوبي ارائه مي كنند. جلسه هاي فرانسوي معمولا طولاني است، فرانسوي ها عادت دارند تا با لباس هاي كاملا رسمي در جلسات شركت كنند و از ناميده شدن با اسم كوچك بيزار هستند. معمولا به كارهايي با افق بلند فكر ميكنند و سعي مي كنند تا در جلسات منطقي به نظر برسند. اما در سور ديگر دانماركي ها معمولا جلساتشان توام با شوخي و خنده است، ساعات كاري كوتاه و پروپوزال هاي مختصري رابراي ارائه در جلسات آماده مي كنند. براي دانماركي ها سود در تجارت حرف اول را ميزند در صورتي خود آنها سعي بر اين دارند تا طوري رفتار كنند كه اين موضوع براي آنها در اولويت دوم قرار دارد.

ادامه مطلب

بازدید : 472
11 زمان : 1399:2

بخش بندي يا تقسيم بندي بازار يكي از قديمي ترين ترفندهاي بازاريابي است. با متنوع تر شدن ترجيحات و ويژگي هاي جمعيت شناختي مشتريان و افزايش گزينه هاي رقابتي، بخش بندي بازار در هر كسب و كار و يا هر طرح بازاريابي، به عنصري حياتي تبديل شده است. در واقع، افراد با توجه به بخش بندي بازار، اقدام به توليد يك محصول مي نمايند.
آنچه كه مشتري مي خواهد را مي توان به سه دسته تقسيم كرد. نيازها، خواسته ها و مطالبات. براي پاسخگويي صحيح به نيازها، خواسته ها و مطالبات، بايد بازار را بخش بندي كنيد. اولين گام در بخش بندي، تعيين ويژگي هاي مشتري است كه محصولات شما را به ديگر محصولات، ترجيح مي دهد. در واقع بخش بندي، مبتني بر مشتريان است. مشخص كنيد كه چه كسي محصولات شما را مي خواهد و نيازها، خواسته ها و مطالبات او از محصول شما چيست. بنابراين هنگامي كه تصميم به توليد يك محصول داريد، حتما بخش بندي بازار را انجام دهيد.

4 نوع مختلف بخش بندي بازار وجود دارد كه اجراي هر كدام از آنها در دنياي واقعي، متفاوت است. در ادامه جزئيات هر كدام از اين انواع را بيان خوهيم كرد.


1-بخش بندي جمعيت شناختي
بخش بندي جمعيتي شناختي يكي از ساده ترين و وسيع ترين ترين نوع بخش بندي بازار است كه مورد استفاده قرار مي گيرد. اكثر شركت ها از آن براي تعيين تعداد مشتريان واقعي كه از محصولاتشان استفاده مي كنند، بهره مي گيرند. بخش بندي جمعيت شناختي به طور كلي بر اساس متغيرهاي مختلف انجام مي شود. مانند سن، جنس، اندازه خانواده، درآمد، شغل، مذهب، نژاد و مليت.
به عنوان مثال، بخش بندي جمعيتي شناختي در بازار خودرو مي تواند كاربرد داشته باشد. بازار خودرو، قيمت هاي مختلفي دارد. به عنوان مثال، قيمت ماروتي پايين است و در نتيجه مردم رغبت بيشتري به خريد آن دارند. اما قيمت آئودي و بي ام و بالا است در نتيجه مشتريان آن اشخاصي هستند كه درآمد زيادي دارند. بنابراين در اين مورد، بخش بندي بر اساس درآمد انجام مي شود. به طور مشابه، سن، جنس، درآمد و غيره را نيز مي توان براي بخش بندي جمعيت شناختي بازار استفاده كرد.

ادامه مطلب

بازدید : 396
11 زمان : 1399:2

تحقيقات بازار ، فرآيند بررسي محصول يا خدمات جديد از طريق تحقيق و آناليز كردن مشتريان است . اين تحقيق به شركت ها و توليدكنندگان اين اجازه را مي دهد تا بازار هدف خود را پيدا كرده و نظرات، علايق و ديگر ورودي هاي مربوطه از سوي مشتريان را در مورد محصولات خود بدست بياورند. تحقيقات بازار ممكن است كه توسط خود شركت يا شركت ثالثي كه متخصص در زمينه تحقيقات بازار است، انجام شود.


اطلاعات مورد نياز براي انجام فرآيند تحقيقات بازار
كسب وكارها بايد براي تكميل فرآيند تحقيقات بازار خود، كارهاي مختلفي را انجام دهند. در ابتدا نيازبه جمع آوري اطلاعات مورد نياز است . بعد بايد نتايج داده هاي بدست آمده را تجزيه و تحليل نمود تا بتوان براي تصميم گيري بهتر، يك الگوي مناسبي را انتخاب نمايند.
اطلاعاتي كه هر كسب و كار نياز دارد به دو دسته تقسيم مي شود:
اطلاعات اوليه، داده هايي است كه شركت به صورت مستقيم يا توسط فردي كه براي پژوهش استخدام كرده، بدست مي آورد. اطلاعات اوليه عموما به دو گروه تقسيم بندي مي شوند: تحقيقات اكتشافي كه كمتر حالت ساختار يافته دارند و موارد با پرسيدن سوالاتي از قسمت هاي انتخاب شده نمونه هاي تحقيقات بازار انجام مي شود. تحقيقات خاص، جواب ها را براي تعيين موضوع هايي كه اغلب از طريق اطلاعاتي كه در تحقيقات اكتشافي تعيين شده است، بدست مي آورد.
اطلاعات ثانويه، داده هاي است كه يك نهاد خارجي آن ها را قبلا فراهم نموده يا در حال جمع آوري آن است مثلا مي تواند شامل سرشماري جمعيت باشد.

عناوين مورد بررسي در تحقيقات بازار
به طور معمول تحقيقات بازار براي موارد زير انجام مي شود:
الف-مطالعه بازار- بررسي و شناسايي بازار و ويژگي هاي بازار مصرف در اين بخش مورد بررسي قرار مي گيرد.
ب- مطالعه محصول- شناسايي نوع محصول مورد نياز مشتري در اين تحقيق بررسي شده و رضايتمندي مشتري از محصول و ايرادات احتمالي محصول ارزيابي مي شود.
ج-مطالعه مشتري- مهم ترين بخشي كه در تحقيقات بازار مورد بررسي و تحليل قرار مي گيرد شناسايي علايق، انگيزه ها، ترجيحات و رفتار مشتريان است كه اطلاعات خوبي در اختيار كارفرما قرار مي دهد.
د- مطالعه قيمت- تحقيقات بازار نشان مي دهد كه قيمت مناسب براي محصول چقدر است.

ادامه مطلب

بازدید : 454
11 زمان : 1399:2

سپينود شرق از ايده تا اجرا

سپينود شرق يك موسسه بخش خصوصي است كه در سال 1385 با هدف ارائه خدمات مشاوره سرمايه گذاري و مشاوره صنعتي به كارآفرينان و سرمايه گذاران تاسيس گرديد.ارائه ايده هاي سرمايه گذاري، مطالعه و استراتژي بازار، تدوين طرح توجيهي (امكان سنجي)، مشاوره جهت اخذ تسهيلات، تامين ماشين آلات و اجراي پروژه هاي صنعتي از جمله فعاليتهايي است كه در سپينود شرق انجام مي شوند. در واقع سپينود شرق تلاش كرده است تا در همه مراحل مختلف فرآيند سرمايه گذاري ازايده تا اجرا دركنار سرمايه گذاران و كارآفرينان و پشتيبان آنان باشد. حضور در مجامع علمي و تخصصي، اخذ گواهينامه هاي معتبر علمي و جهاني و انجام پروژه هاي متنوع در زمينه هاي مشاوره اي و اجرايي نشان دهنده شايستگي هاي سپينود شرق است .

www.sepinud.com

سپينود از ايده تا اجرا

برچسب ها طرح توجيهي ,

تعداد صفحات : 2

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 21
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 5
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 14
  • بازدید ماه : 66
  • بازدید سال : 287
  • بازدید کلی : 13094
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی